Czy warto umierać za wolność?

 10.11.2024
 arybka


Tegoroczna debata oksfordzka z okazji Święta Niepodległości poświęcona była poważnemu, przytoczonemu wyżej pytaniu. Jak podkreślaliśmy, o ile dzisiaj na szczęście brzmi ono w Polsce nadal dość egzotycznie, jest tak właśnie dlatego, że za nas stawiali je sobie przez wieki nasi przodkowie. Są też całkiem niedaleko od nas takie kraje, jak choćby Ukraina i Białoruś, gdzie ten dylemat staje się częścią codziennego życia milionów współczesnych nam ludzi. Pytanie o sens walki i umierania za wolność wydało nam się zatem warte zadania licealistom. Z debat eliminacyjnych zwycięsko wyszły drużyny klas 2B i 3B, choć niezły występ zaliczyła także debiutująca w debatach klasa 1. W debacie finałowej, w obecności Dyrekcji, nauczycieli i uczniów PALO, padł dość niecodzienny wynik. O ile znaczna większość uczniów przyznała zwycięstwo klasie 2B, o tyle zdecydowana większość sędziów-nauczycieli opowiedziała się za klasą 3B. Nagrody przypadły zatem obu stronom naszego wielkiego sporu. Już wkrótce przed nami debata na ten sam temat z partnerską szkołą niemiecką (to dopiero będzie ciekawe!) oraz debata świąteczna z udziałem nauczycieli (to dopiero będzie zabawa!).