Projekty międzynarodowe w naszych szkołach

Projekty Unii Europejskiej zawiązane z edukacją realizujemy w naszych szkołach od roku 2009. Do 2024 r. było ich łącznie aż 16.

Nasi uczniowie i nauczyciele brali udział w projektach, na które otrzymaliśmy granty Komisji Europejskiej, takich jak Comenius, Erasmus+, POWER. Ponadto od lat realizujemy projekty współpracy polsko-niemieckiej.


Tak daleko, tak blisko – Polska i Hiszpania jako rubieże Europy

Grupa nauczycieli PALO wróciła właśnie z wizyty przygotowawczej w Madrycie, w ramach realizowanego przez nas projektu „Tak daleko, tak blisko. Polska i Hiszpania jako rubieże Europy”. Poznaliśmy szkołę partnerską, dwujęzyczne liceum w Getafe, omówiliśmy zasady współpracy oraz sprawdziliśmy na miejscu warunki zakwaterowania i wyżywienia.

W ramach tego samego projektu grupą 20 uczniów i 3 nauczycieli wybierzemy się do Madrytu w terminie 25 września – 1 października 2022 r., aby wziąć udział we wspólnych zajęciach szkolnych z hiszpańskimi partnerami oraz poznać bliżej kulturę hiszpańską poprzez wizyty w najważniejszych dla niej miejscach (m.in. Prado, Escorial, Toledo). Decyzją sponsora w projekcie NIE MOGĄ wziąć udziału osoby, które skorzystały już z funduszy Programu PO WER w ramach naszego poprzedniego projektu – paryskiego.

Rekrutacja zainteresowanych udziałem w projekcie madryckim uczniów odbędzie się w dniach 1-8 września 2022 r. (przypomnimy!), a podstawowym kryterium będzie średnia ocen rocznych w roku szkolnym 2021/2022, przy czym będzie można uzyskać dodatkowe punkty za celującą lub bardzo dobrą ocenę z języka angielskiego, języka hiszpańskiego i historii oraz wzorową lub bardzo dobrą ocenę zachowania. Obowiązkowy element projektu stanowi również przygotowanie merytoryczne z języka hiszpańskiego, kultury i historii Hiszpanii oraz języka angielskiego do celów projektowych, które odbędzie się w trzy soboty – 10, 17 i 24 września, w łącznym wymiarze 20 godzin.

Równocześnie miło nam poinformować, że Narodowa Agencja Programu UE Erasmus+ przyznała nam również fundusze na przeprowadzenie kolejnego projektu, który będziemy realizowali w PALO w nowym roku szkolnym, pod hasłem: „Dwujęzyczność drogą do edukacji przyszłości”. Będzie on składał się z 2 modułów:

– szkoleń dla nauczycieli w zakresie edukacji dwujęzycznej, w wybranych krajach europejskich;

– wizyty grupy 20 uczniów i 3 nauczycieli w szkole partnerskiej w Turku, w Finlandii.

Tym razem będziemy starali się zgłębić sekrety globalnego sukcesu fińskiego modelu edukacji, by potem urządzić sobie (choć częściowo) Turku w Piaseczne. Bliższe informacje podamy na początku nowego roku szkolnego, ale już teraz wiadomo, że w projekcie fińskim BĘDĄ MOGŁY brać udział również osoby, które uczestniczyły wcześniej w projektach paryskim i madryckim (inne źródło finansowania – Erasmus+, a nie PO WER).

Zapraszamy naszych uczniów do wspólnego poznawania Europy!


WYNIKI REKRUTACJI UCZNIÓW PALO

DO PROJEKTU

TAK DALEKO, TAK BLISKO. POLSKA I HISZPANIA JAKO RUBIEŻE EUROPY

PO WER FRSE

Dziękujemy wszystkim uczniom PALO, którzy wyrazili wolę wzięcia udziału w projekcie „Tak daleko, tak blisko. Polska i Hiszpania jako rubieże Europy”

Ponieważ w projekcie mamy 20 miejsc, poniżej publikujemy pełną listę rankingową:

– uczniów zakwalifikowanych (20 najwyższych wyników);

– uczniów na liście rezerwowej (z punktacją 4,47 i niższą).

Prosimy wszystkich uczniów, którzy nadal są zainteresowani udziałem w projekcie (również tych z listy rezerwowej), o odczytanie wiadomości, którą otrzymaliście w czwartek 8.09 na Librusie. Zawiera ona Wasz kod (do odczytania poniższej listy rankingowej), listę dokumentów, które należy nam dostarczyć w nieprzekraczalnym terminie 12 września oraz terminy obowiązkowych zajęć przygotowawczych.

Niedostarczenie dokumentacji w terminie jest równoznaczne z rezygnacją z udziału w projekcie, który zaproponujemy wówczas kolejnej osobie z listy rezerwowej, od której do 12 września otrzymamy dokumenty.

W razie pytań jesteśmy do dyspozycji:

p.podemski@szkolamarzen.pl

s.polakowski@szkolamarzen.pl

KOD UCZNIA
SUMA PUNKTÓW

187,56
67,51
77,13
46,91
116,89
136,39
106,26
96,10
146,09
16,08
35,97
155,88
125,67
205,21
85,05
225,04
234,98
54,86
164,74
214,60
24,47
193,97
173,73

REKRUTACJA UCZESTNIKÓW PROJEKTU

„TAK DALEKO, TAK BLISKO – POLSKA I HISZPANIA JAKO RUBIEŻE EUROPY”

W RAMACH PROGRAMU „PONADNARODOWA MOBILNOŚĆ UCZNIÓW”

FUNDACJI ROZWOJU SYSTEMU EDUKACJI

Już 1 września rozpoczynamy rekrutację uczniów PALO chętnych do wzięcia udziału w naszym kolejnym projekcie europejskim. Przypominamy wszystkim, że jest to finansowany ze środków unijnych PROJEKT, a nie darmowa wycieczka, a zatem udział w nim wiąże się ze zobowiązaniem do wykonania określonych zadań.

Co oferujemy?

  1. udział w polsko-hiszpańskim projekcie edukacyjnym i ciekawą przygodę intelektualną;
  2. wyjazd do Madrytu w terminie 25 września – 1 października 2022 r. w grupie 20 uczniów i 3 nauczycieli;
  3. obserwowanie lekcji i życia szkolnego w podmadryckim liceum, a także uczestnictwo we wspólnych warsztatach polsko-hiszpańskich związanych z tematyką projektu;
  4. spacery tematyczne po Madrycie i wizyty w miejscach o pierwszorzędnym znaczeniu dla kultury hiszpańskiej i europejskiej (m.in. Muzeum Prado, Escorial, katedra i Alcazar w Toledo);
  5. pokrycie kosztów podróży, zakwaterowania, wyżywienia, transportu lokalnego, ubezpieczenia i wstępu do zwiedzanych obiektów.

Czego wymagamy?

  1. uczestnictwo w zajęciach przygotowujących merytorycznie (j. hiszpański, historia i kultura Hiszpanii, j. angielski do celów projektowych) do wyjazdu w łącznym wymiarze 20 godzin, w terminach 10, 17, 24 września;
  2. aktywny udział w działaniach projektowych w celu rozwoju własnych kompetencji kulturowych, językowych, cyfrowych, społecznych, obywatelskich i biznesowych;
  3. realizacja pełnego programu pobytu w Madrycie;
  4. aktywny udział w tworzeniu produktów końcowych projektu, które jesteśmy zobowiązani przedstawić do oceny sponsorowi.

Rekrutacja uczestników projektu – w oparciu o ustalony z Samorządem Szkolnym Regulamin:

nastąpi przez formularz online, do którego link wszyscy uczniowie PALO otrzymają jako wiadomość w Librusie i będą mogli wypełnić najpóźniej do czwartku, 8 września, do godz. 10:00 (rano).

Powstanie lista podstawowa osób zakwalifikowanych do udziału w projekcie oraz lista rezerwowa (w razie czyjejś rezygnacji).

O wynikach rekrutacji jej uczestnicy zostaną powiadomieni w Librusie najpóźniej w dniu 9 września (piątek).

Od osób zakwalifikowanych do udziału w projekcie będziemy wymagali dostarczenia
do 13 września (wtorek) kompletu niezbędnych danych i dokumentów (w wersji papierowej).

ZAPRASZAMY!

Opiekunowie projektu:

Kamila Gądek-Kownacka

Piotr Podemski

Szymon Polakowski


W dniach 25 września – 1 października, w ramach projektu „Tak daleko, tak blisko. Polska i Hiszpania jako rubieże Europy”, finansowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER) ze środków Unii Europejskiej, grupa 20 uczniów i 3 nauczycieli PALO udała się z wizytą do dwujęzycznej szkoły partnerskiej La Senda w Getafe pod Madrytem. Właściwie od pierwszych chwil stało się jasne, że tytuł naszego projektu trafia w samo sedno – choć geograficznie nasze kraje są od siebie oddalone, nić porozumienia, sympatii, przyjaźni (a czasem i… miłości) zawiązała się między Polakami i Hiszpanami (a zwłaszcza Hiszpankami) właściwie od pierwszego wejrzenia.

Codzienne poranne lekcje najrozmaitszych przedmiotów w hiszpańskim liceum dwujęzycznym pozwoliły nam świetnie poznać specyfikę tamtejszego systemu edukacji. Wspólne warsztaty tematyczne z Hiszpanami w oparciu o przeprowadzone wcześniej wśród polskich i hiszpańskich uczniów sondaże zapewniły dodatkowo możliwość wzajemnego poznania swych wartości, przekonań, problemów i opinii, a także stereotypów. Wspólnemu zwiedzaniu Madrytu i okolic (m.in. Pałac Królewski, Muzeum Prado, Escorial, Toledo) z referatami licealistów w języku angielskim towarzyszył wspólny śmiech, żywiołowe śpiewy i wyrazy sympatii („I love you!” – krzyczał do naszej grupy przypadkowo spotkany na ulicy Getafe uczeń szkoły partnerskiej).

Na koniec odbyła się wspólna biesiada (w menu znalazła się oczywiście paella), z brawurowym wykonaniem przez polsko-hiszpańskie towarzystwo tradycyjnej pieśni „Que viva España”, zakończonej gromkim „¡Olé!”. Hiszpanie zrewanżowali się nam wręczeniem pamiątkowej chusty z oddającym atmosferę spotkania napisem: „Polonia y España amigos para siempre”. Chociaż nie zakładał tego pierwotnie nasz projekt, hiszpańscy uczniowie i nauczyciele zdecydowali, że będą chcieli – nawet bez pomocy środków europejskich – odwiedzić nas w Polsce pod koniec tego roku szkolnego. Bez wątpienia dzięki naszemu projektowi odczuwalna odległość między Madrytem a Warszawą skutecznie się zmniejszyła, a za kilka miesięcy możemy mieć wręcz w Piasecznie Getafe! Kolejny raz udało nam się dołożyć małą cegiełkę do budowy wspólnej Europy.


W piątek, 28 października, dokonaliśmy uroczystego podsumowania naszego projektu „Tak daleko, tak blisko. Polska i Hiszpania jako rubieże Europy” (realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój – POWER), który formalnie właśnie dobiega końca.

W obecności całej społeczności szkolnej uczestnicy projektu opowiadali o swoich doświadczeniach oraz wypracowanych rezultatach. Była zatem mowa o podobieństwach i różnicach pomiędzy polskim i hiszpańskim systemem szkolnym oraz inspiracjach, jakie będziemy chcieli zaczerpnąć od Hiszpanów, do wykorzystania w naszej codziennej pracy. Licealiści przypomnieli też swoje anglojęzyczne referaty na temat poznawanych zabytków kultury hiszpańskiej, które komentowali następnie i uzupełniali uczniowie hiszpańscy (ćwiczenie publicznych wystąpień). Dalej zaprezentowano projekty grupowe i indywidualne – jako raporty ze wspólnych z Hiszpanami działań projektowych w Muzeum Prado oraz Muzeum Sztuki Współczesnej Królowej Zofii w Madrycie. Całości dopełniło krótkie podsumowanie uczniowskich fotorelacji, stanowiących autorskie zapisy – dzień po dniu i punkt po punkcie – indywidualnych refleksji z tej wyprawy w poszukiwaniu tożsamości europejskiej. Najbardziej jednak z pewnością spodobał się zebranym vlog – pełen dobrych emocji i energii, filmowy obraz tego, jak wykuwała się serdeczna polsko-hiszpańska przyjaźń. Analiza przeprowadzonych jeszcze przed wyjazdem do Hiszpanii ankiet wykazała, że polsko-hiszpańskie stereotypy częściowo się potwierdziły (zwykle te pozytywne), natomiast wiele innych – przy bezpośrednim poznaniu – zostało obalonych.

Wszystkie produkty końcowe projektu publikujemy poniżej.

Więcej informacji można znaleźć w poświęconym naszemu projektowi artykule, opublikowanym w bieżącym numerze „Kuriera Południowego”  (na s. 3):

Traf chciał, że tego samego dnia, kiedy świętowaliśmy zakończenie POWER-owskiego projektu madryckiego, na konto szkoły wpłynęły od Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji fundusze na realizację nowego projektu Erasmus+ pt.: „Dwujęzyczność drogą do edukacji przyszłości”. Tym razem, ciągle ucząc się Europy, będziemy starali się podpatrywać nowe inspiracje u mistrzów szkolnych innowacji – Finów. A zatem – cała naprzód na daleką Północ!

Materiały z warsztatów – stereotypy polsko-hiszpańskie:

Vlog projektowy:

Fotorealcje:

Projekt indywidualny z Reina Sofia:

Projekt grupowy z Muzeum Prado:

Kamila Gądek-Kownacka

Piotr Podemski

Szymon Polakowski


RUSZA NOWY PROJEKT EUROPEJSKI W PALO – POLSKA I HISZPANIA JAKO RUBIEŻE EUROPY

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji zaakceptowała do sfinansowania, przedstawiony przez zespół nauczycieli PALO projekt pt.: TAK DALEKO, TAK BLISKO. POLSKA I HISZPANIA JAKO RUBIEŻE EUROPY. Budżet projektu wynosi 114.246 złotych.

Projekt zostanie sfinansowany w ramach programu PONADNARODOWA MOBILNOŚĆ UCZNIÓW ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER), pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego Unii Europejskiej.

Projekt będzie składał się z:
– działań przygotowawczych (m.in. rekrutacja zainteresowanych uczniów oraz zajęcia wprowadzające);
– tygodniowej mobilności grupy uczniów i nauczycieli do partnerskiego liceum w Madrycie (poranki spędzane w szkole, popołudnia na wizytach w instytucjach kultury) ;
– działań podsumowujących i promocyjnych (m.in. opracowanie i zaprezentowanie produktów końcowych projektu).

Wkrótce podamy do publicznej wiadomości informacje na temat zasad i harmonogramu rekrutacji do projektu chętnych uczniów. Już teraz zapraszamy wszystkich zainteresowanych!



Dwujęzyczność drogą do edukacji przyszłości

W roku szkolnym 2022/2023 Prywatne Akademickie Liceum Ogólnokształcące realizuje w ramach programu Erasmus+ projekt pt.: “Dwujęzyczność drogą do edukacji przyszłości”. Pozwoli on rozwinąć potencjał dydaktyczny naszej kadry nauczycielskiej (szkolenia w zakresie dwujęzyczności i nowych technologii dla edukacji, m.in. w Irlandii, na Malcie i w Hiszpanii), ale przede wszystkim – umożliwi 20 uczniom pod opieką 3 nauczycieli bliższe zapoznanie się z mitycznym szkolnictwem fińskim stawianym często jako wzór do naśladowania dla świata. Mobilność do szkoły partnerskiej w Turku odbędzie się w terminie 14-20 maja 2023 roku, a o rekrutacji i jej warunkach powiadomimy wszystkich zainteresowanych (uczniów, rodziców i nauczycieli) w specjalnej wiadomości.


PODSUMOWANIE PROJEKTU “DWUJĘZYCZNOŚĆ DROGĄ DO EDUKACJI PRZYSZŁOŚCI”

29 maja odbyło się w PALO, połączone ze spóźnionymi z powodu matur obchodami Dnia Europy, uroczyste podsumowanie uczniowskiej mobilności do Finlandii w ramach projektu Erasmus+ pod tytułem “Dwujęzyczność drogą do edukacji przyszłości”. Grupa projektowa zaprezentowała całej społeczności szkoły produkty końcowe projektu tj.:

1. Prezentację o Finlandii, mieście Turku i naszej szkole partnerskiej, z wynikami ankiet na temat tożsamości polskich i fińskich uczniów oraz wzajemnych stereotypów (zanim się poznaliśmy):

https://www.canva.com/design/DAFjjBUTxEo/Hh4ZCuZqurcW9zJttVFAdA/view?utm_content=DAFjjBUTxEo&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=publishsharelink

2. Stworzone przez grupy uczniów wideorelacje z mobilności:

https://drive.google.com/drive/folders/1xWcG7QpuOfPlwmohD_uo_I_nYJHcLOMn?usp=sharing

3. Indywidualne fotorelacje (zdjęcia kluczowych momentów wyjazdu wraz z opisem):

https://drive.google.com/drive/folders/1__ftQtuQUMVhukaogVwgIHyoVeqO1zm6?usp=sharing

4. Eseje uczniów z próbą odpowiedzi na pytanie: „Na czym – Twoim zdaniem – polega sekret szczęścia i powodzenia Finów?”

https://drive.google.com/drive/folders/1vl7u7CiHFSZFPlP817gXQMB8yH6ZvgFZ?usp=sharing


“A oto podsumowanie naszego projektu w lokalnej prasie – KURIERZE POŁUDNIOWYM (na s. 5):


Już w maju grupa uczniów PALO wybierze się do Turku w Finlandii, by – dzięki realizacji zadań projektowych wraz z uczniami z partnerskiego liceum fińskiego oraz wizytom w instytucjach kultury – poznać sekret szczęścia i powodzenia Finów, pod hasłem „The Happiest and The Brightest”. Właśnie zakończyliśmy rekrutację uczniów PALO do tego projektu.

Trzyosobowa nauczycielska komisja rekrutacyjna miała sporo pracy, ponieważ projekt spotkał się ze znacznym zainteresowaniem. Chętnych do udziału było 45 osób, wobec dostępnych 20 miejsc. Kryteria naboru stanowiły: 1) średnia ocen po I semestrze; 2) ocena zachowania (punktowana ocena wzorowa i bardzo dobra); 3) ocena z jęz. angielskiego (punktowana ocena celująca i bardzo dobra); 4) wiek (rozstrzygał w razie remisu, na korzyść osoby starszej).

Pod poniższym linkiem można zapoznać się ze zanonimizowanymi wynikami rekrutacji:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1_6wKVtpTk3A7jm0qTHfbxqwzgMiVG6q-/edit?usp=share_link&ouid=112907015421073805849&rtpof=true&sd=true

Wszyscy kandydaci otrzymają wkrótce w Librusie indywidualną wiadomość z informacją o tym, jaki numer nosi ich zgłoszenie.

Gratulujemy zakwalifikowanym, którzy ciężko zapracowali na ten sukces swą nauką i postawą!

Osoby z listy rezerwowej prosimy o cierpliwość, gdyż może jeszcze okazać się tak, że wskutek rezygnacji z wyjazdu kogoś teraz zakwalifikowanego zwrócimy się do nich z zaproszeniem do udziału.

Dlatego też już wkrótce niezbędne dokumenty do wypełnienia w formie papierowej otrzymają Librusem nie tylko osoby zakwalifikowane do udziału w projekcie, ale również 10 pierwszych osób z listy rezerwowej (chcemy mieć załatwione formalności w razie możliwości dołączenia ich do grupy projektowej).

Dziękując za tak liczne zgłoszenia i gratulując sukcesu osobom zakwalifikowanym, zapraszamy Was teraz do wspólnej pracy w ramach projektu. Przed nami ciekawe wyzwania! Wkrótce prześlemy szczegóły.